Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Citroën Berlingo 1,6 HDi XTR

Monday, 02. 09. 2013 - 20:40, Ivan Václavík   

Citroën Berlingo 1,6 HDi XTR

Robustný rodinný priateľ súci i na prácu: Dlhšia verzia modelu Berlingo je šikovný dopravný prostriedok pre malých podnikateľov. Okrem pracovných funkcií však zvláda i pozíciu priestorného rodinného auta. Dokonca si s ním môžete vyjsť aj na cyklistický výlet - bez problémov odvezie i väčšie športové náradie. Túto príležitosť sme využili a bez problémov naložili bicykel za predné sedadlá.

berlingo-xtr8424g.jpg

Verzia XTR má mierne odlišný vzhľad, nepatrne vyššiu svetlú výšku, ochranné kryty motora a podvozku a hoci Berlingo XTR nie je alternatívou k SUV s pohonom všetkých kolies, vďaka úpravám si poradí aj s ľahkým terénom, poľnou alebo lesnou cestou, či s rozbitou vozovkou. Nelakované plasty prídu vhod napríklad v mestskej premávke, kde o tesné kontakty na parkoviskách nie je núdza.

berlingo-xtr8422g.jpg

V štandardnom vyhotovení ponúka minivan Berlingo XTR prakticky rovnaký interiér ako verzia Multispace. Teda robustný prístrojový panel z pevných plastov, dobrú ergonómiu a veľkorysý vnútorný priestor. V kufri však pri sklopených zadných sedadlách vznikne pomerne vysoký schod; ak ho zrušíte preklopením sedadiel dopredu, pripravíte sa o nejaké centimetre na dĺžku.

berlingo-xtr8431g.jpg

Volant je síce výškovo i pozdĺžne nastaviteľný, ale iba v malom rozsahu; zvyčajne ho bude mať väčšina šoférov permanentne v najnižšej polohe. Rovnako aj výškovo nastaviteľné sedadlo. Nepraktické umiestnenie tlačidiel otvárania okien na stredovej konzole (za radiacou pákou) považujeme za poriadny krok späť; na ich netradičnú pozíciu sme si nezvykli do konca testovacieho týždňa.

berlingo-xtr8427g.jpg

Okrem dvojzónovej automatickej klimatizácie sme si na testovanom vozidle všimli aj automatické stierače s dažďovým senzorom, samočinné rozsvietenie svetiel s dodatočným osvetlením zákruty po natočení volantu. Cez deň sú k dispozícii LED svetlá. Bočné dvere sú posuvné, čo veľmi uľahčuje nastupovanie i vystupovanie v stiesnených podmienkach na parkovisku. Na posuvných dverách sú roletky, pričom cez výklopné zadné bočné okná sa dá interiér dobre prevetrať. Na satelite vpravo pod volantom sa nachádzajú tlačidlá na ovládanie rádia. Za zadnými sedadlami je praktická textilná sieťka. Delené zadné dvere batožinového priestoru sa dajú otvoriť až do 180° uhla.

berlingo-xtr8421g.jpg

Samostatnou kapitolou sú odkladacie priestory. Nájdete ich všade, dokonca aj pod kobercom pred zadnými sedadlami, sú však nepraktické, malé, pod stropom (po celej šírke) plytké a bez záchytného okraja; pri zrýchlení nám mapa spod stropu náhle vypadla na kolená. Hlboká odkladacia priehradka medzi prednými sedadlami nedokázala zachrániť situáciu, väčšie fľaše s nápojmi nebolo kam uložiť. Vonkoncom sme neporozumeli, prečo v odkladacej priehradke pred spolujazdcom vedľa šoféra boli rôzne výčnelky, takže list formátu A4 tam nevošiel bez poskladania...

berlingo-xtr8425g.jpg

Jednoznačne môžeme konštatovať, že Berlingo XTR pôsobí o niečo komfortnejšie a sebavedomejšie, než štandardná verzia tohto modelu. To však platí len pri pokojnej jazde. Pri snahe o dynamickejší spôsob jazdy sa prejaví vyššie ťažisko a v zákrute občas pocítia pasažieri mierne nakláňanie vozidla. Ale Berlingo zo zvolenej stopy nevybočí a má dostatočnú stabilitu aj pri rýchlejšom prejazde.

berlingo-xtr8426g.jpg

Snahu o rýchlejšiu jazdu (na diaľnici) naruší zvýšený aerodynamický hluk, ktorý sa razantne prihlási najmä ak sa rýchlosť vozidla dostane nad 120 km/h. Priemerná spotreba po dojazde 800 km na jednu palivovú nádrž sa ustálila na 6,5 l. Pri stovke bola spotreba nafty na rovine 5,2 litra, pri 120-ke 6,3 a pri rýchlosti 130 km/h vystúpila na 7,2 litra.

berlingo-xtr8430g.jpg

Motor reagoval pružne už od 1 500 otáčok, spokojnosť vyjadrujeme aj s výrazným účinkom bŕzd a dostatočnou stabilitou auta pri bočnom vetre. Päťstupňová manuálna prevodovka bola v prípade tohto auta dostačujúca a jej ochota spolupracovať s motorom nás príjemne prekvapila. Indikátor radenia piatich prevodových stupňov je síce miniatúrny, ale presne neviduje, kedy je vhodné preradiť.

berlingo-xtr8433g.jpg

Nemilo sme zostali zaskočení nedostatočným blokovaním spiatočky - tú sme mohli zaradiť pákou smerom vpravo dozadu aj v plnej rýchlosti a potom na neúmyselné uvoľnenie pedálu spojky chýbalo naozaj len málo. Mimochodom, dráha radiacej páky sa nám zdala trošku dlhá. Nenadchli nás ani vonkajšie zrkadlá - sú síce na výšku veľké, ale na šírku nekryjú dostatočne tzv. mŕtvy uhol.

berlingo-xtr8429g.jpg

Údaje výrobcu o testovanom aute
Citroën Berlingo 1,6 HDi

Objem motora (cm3) 1 560
Výkon (kW/k) 68/92
Krútiaci moment (Nm) 230
Max. rýchlosť (km/h) 165
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 14,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
(Skutočná spotreba pri teste 6,5)

Cena testovanej verzie 15 490 €
Najlacnejšia verzia 11 990 €

+ Výrazné plusy
Priestranný a dobre spracovaný interiér
Objemný, ľahko prístupný batožinový priestor
Nastupovanie / vystupovanie cez posuvné dvere
- Najväčšie mínusy
Aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach
Nepraktické umiestnenie tlačidiel otvárania okien
Nedostatočná blokácia spiatočky

 

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri