Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

41. Rallye Tatry

Friday, 24. 10. 2014 - 23:01, T. Szabosi   

41. Rallye Tatry

Oficiálne stránky

Online výsledky

Dnes podvečer 24. októbra odštartovalo podujatie, ktoré svoju históriu začalo písať už v roku 1969, kedy na tatranskej rely štartovalo 15 posádok. Súčasťou majstrovstiev republiky sa táto súťaž stala pri jej druhom pokračovaní v septembri 1970. Do kalendára majstrovstiev Slovenska v rally sa tohto roku zapíše ako finálové 6. podujatie MSR.

Tibor Szabosi;h7p8873-3.jpg

„Tešíme sa, trate sú zradné," hovorili jazdci pred štartom

Posledné hodiny pred začiatkom Rallye Tatry 2014 sa niesli v znamení veľkých očakávaní. Posádky postupne absolvovali administratívne a technické preberanie i obhliadku tratí. Niektorí súťažiaci stihli potešiť fanúšikov na autogramiáde v popradskom obchodnom centre Max.

Slávnostný štart podujatia sa tradične uskutoční v centre Popradu, na Námestí sv. Egídia. Ceremoniál začne presne o devätnástej hodine večer a predstaví sa na ňom spolu 51 súťažných posádok.

33 z nich bude bojovať v majstrovstvách Slovenska, 18 je hodnotených v Slovenskom Rally Pohári.

Do Popradu napokon nedorazil Marek Špavelko, ospravedlnil sa tiež Juraj Keszi. Chýbať budú aj obe atraktívne Porsche 911 GT3 Radovana Moznera, resp. domáceho Bedřicha Habermanna.

Tibor Szabosi;o8c7989.jpg

Povedali pred štartom:

Igor Drotár: „Body sme nijak špeciálne nerátali, ideme v pohode. Máme jednu podstatnú výhodu, a to, že my teoreticky nemusíme dôjsť do cieľa. Grzegorz Grzyb musí dôjsť a musí vyhrať. To je dosť veľa vzhľadom na to, že súťaž je zradná. Samozrejme, že chcem ísť rýchlo, ale my vždy chceme ísť rýchlo. Pôjdeme si svoje, možno trochu pritvrdíme. Uvidíme, aká bude situácia, či to bude mať význam alebo nie.
Môžem povedať, že rýchlostné skúšky sú veľmi náročné na podvozok, uskákané, zvlnené... Druhá rýchlostka je jednoduchšia na podvozok, pretože má hladší povrch. Na okruhu pôjdeme tak, aby sa nič nestalo. Je známe, že v meste sa dá veľa stratiť."

Pavel Valoušek: „Trať je náročná, to je jasné. Zvlášť prvá ozajstná „erzeta" obsahuje niekoľko padákov, kde budeme brzdiť na mokrom lístí. Rallye Tatry je súťaž, ku ktorej musíme pristúpiť veľmi zodpovedne. Všetko to začne dnes večer v meste a uvidíme, ako to bude po nej."

Grzegorz Grzyb: „Je zima, na obhliadke tratí boli iba dva stupne. Ale máme dobré pneumatiky. Trate poznám, už sme tu vyhrali a vtedy panovali podobné podmienky. Bol by som samozrejme rád, keby sa situácia zopakovala. Prvá lesná skúška je veľmi ťažká, rozbitá, druhá je dlhá s množstvom retardérov. Tá sa nám až tak nepáči, ale taký je harmonogram.
Ešte nemáme jasno vo výbere pneumatík. Počkáme si na zajtra. Uvidíme, či bude pršať. Všetci hovoria, že dážď nebude, ale veď si na to počkáme. Ide o titul, ale nie som nervózny. Treba urobiť všetko správne, vyvarovať sa chybám a dojazdiť až do cieľa. Keď budeme v cieli, bude to ok."

Jozef Béreš jun.: „Trate sú pekné. Obe sobotňajšie skúšky som už išiel, no v opačnom smere. Nesmieme to podceniť. Pri obhliadke tratí sa ide pomaly a mnohé úseky vyzerajú byť jednoduchšie než v skutočnosti sú. V súťažnom aute pôjdeme omnoho rýchlejšie, tak dúfam, že nebudeme prekvapení. Je to častokrát uskákané, klzký asfalt alebo lístie popadané na trati.
Hlavný problém na aute s padajúcim remeňom sme odstránili. Vyzerá, že to bude v poriadku. Bol som testovať a Mini fungovalo bez problémov. Žiadny problém sa neukázal, tak dúfam, že auto konečne dôjde do cieľa. Máme aj mäkké pneumatiky, máme aj tvrdé. Ráno sa potom rozhodneme, čo obujeme. Teraz večer skôr mäkké."

Tibor Cserhalmi: „Veľmi sa teším a nielen ja, ale aj spolujazdec, lebo štartujeme s technikou, ktorá je top. Len absolvovať test v tomto vozidle bolo veľmi zaujímavé. Nejaké kilometre sme odjazdili, auto sme nastavili, takže to vyzerá dobre. Mestský okruh nie je pre rely jazdcov - myslím si. Ostatné skúšky sú zaujímavé."

Tomáš Ondrej: „Rýchlostné skúšky si pamätám z minulosti. Bol som však prekvapený, že sú vo výrazne horšom čase než predtým. Pôjde sa vo vysokom tempe, lebo trate sú rýchle a svojím spôsobom nebezpečné. Na atraktivite im pridala vlhkosť spolu s popadaným lístím. Máme sa na čo tešiť. Chcem sa poďakovať partnerom za to, že ma nasadili na túto súťaž."

Martin Koiš: „Ako to tak počas roka sledujem, nik to nepreháňa so stratégiou, každý ide od začiatku naplno. Preto ani na mestskom okruhu nemôžeme byť prehnane opatrní, ak chceme dosiahnuť dobrý výsledok.
Ostatné trate sú dosť rýchle a rozbité. Veľmi sa mi páčia, len je otázka, ako zladiť nastavenie auta so správnymi pneumatikami a maličkosťami, ktoré často rozhodujú."

Rastislav Chvála: „Trate sa mi veľmi páčia. Pamätám si ich z čias, keď som tu išiel so Suzuki Ignis. Niekde je možno trochu veľa retardérov, predtým bývalo menej. Auto sme trochu prestavili, máme kratší stály prevod a mám pocit, že funguje lepšie."

Jozef Pisch;1t1u9173-5.jpg

V Poprade je chladno. Počasiu treba prispôsobiť pneumatiky

Meteorológovia na piatkový večer v dejisku Rallye Tatry predpovedajú oblačné počasie, ale bez zrážok, s teplotou vzduchu okolo jedného stupňa Celzia. V sobotu sa oteplí, vykuknúť má slnko a teploty môžu dosiahnuť najviac jedenásť stupňov.

Záverečné podujatie majstrovstiev Slovenska v automobilových súťažiach bude sprevádzať pomerne chladné počasie. „Užijú" si ho posádky, mechanici, organizátori i diváci. Hoci riziko prehánok je počas prvej polovice víkendu minimálne, jazdci aj tak pred štartom venovali zvýšenú pozornosť pneumatikám. Konkrétne otázke, aká zmes bude mať najlepšiu priľnavosť na studenom asfalte.

„S takto nízkymi teplotami nemáme žiadne skúsenosti," hovorí Martin Koiš. „Naša Fiesta má predný náhon, takže predné pneumatiky by sme mali zohriať rýchlo, bez ohľadu na vonkajšiu teplotu. Preto váham, či dopredu obuť mäkkú alebo strednú zmes. Dozadu dáme jednoznačne najmäkšiu zmes. Musíme si dať špeciálne záležať, aby sme stihli zohriať pneumatiky pred štartom rýchlostnej skúšky."

„Zvlášť náročné to bude pred mestským okruhom, lebo prejazd je krátky a v uliciach na nejaké zohrievanie nie je priestor," doplnil Koiš, ktorý v Poprade štartuje s osvedčeným Fordom Fiesta R2.

Jasnejšie vo výbere správneho obutia má najskúsenejší jazdec v štartovom poli, Igor Drotár.
„Samozrejme, rátame s tým, že asfalt je a bude studený. Máme na výber z troch zmesí pneumatík. Tvrdé používame, keď je teplo, okolo 30 stupňov. Stredné fungujú pri teplotách okolo dvadsiatky a potom je tu najmäkšia zmes. Tá funguje, keď je päť - šesť stupňov. Teraz sa síce teplota vzduchu pohybuje okolo nuly, ale ony budú fungovať," hovorí najskúsenejší Drotár, jeden z dvoch adeptov na titul absolútneho majstra Slovenska.

Aj Rasťo Chvála sa pred štartom venoval pneumatikám. V rámci testu pred štartom súťaže vyskúšal rôzne zmesi. Jeho Peugeot 208 R2 má oproti predchádzajúcemu podujatiu v Košiciach kratší stály prevod.

„Výsledok testu je, že určite pôjdem mäkké pneumatiky. Skúsili sme aj tvrdšiu zmes a keď ju poctivo zohrejem, tak „drží" výborne. Ale stačí niekoľko zákrut, na ktorých sa až tak neopriem do pneumatík a ony hneď vychladnú. A my zatiaľ nie sme v štádiu, že by sme aj v rýchlych zákrutách vedeli ísť vždy na doraz. Preto začneme s najmäkšou zmesou a uvidíme. Iná vec je, že na konci sezóny sú naše zásoby pneumatík preriedené a nie je veľmi z čoho vyberať," povedal Rasťo Chvála, ktorého v Poprade čaká boj o titul v triede.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri