Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

40. ročník Rallye Dakar 2018 Lima – La Paz – Córdoba (1. polovica pretekov)

Sunday, 14. 01. 2018 - 13:05, Andrej Haverda   

40. ročník Rallye Dakar 2018 Lima – La Paz – Córdoba (1. polovica pretekov)

Účastníci jubilejného 40. ročníka Rallye Dakar 2018 mali vo štvrtok 11. januára za sebou polovicu pretekov. V hlavnom meste Bolívie La Paz ich o deň neskôr čakal zaslúžilý deň odpočinku. Nástrahy prvej časti najťažšej motocyklovej a automobilovej súťaže planéty nevydržalo 29 motocyklov (v súťaži zostalo 110), sedem štvorkoliek (pokračovalo 41), 35 automobilov (zostalo ich 61) a 16 kamiónov (súťažilo ich ďalej 22).

1. ETAPA: LIMA - PISCO, 6. JANUÁR 2018
Účastníci slávnej súťaže absolvovali štart v Lime a následne sa vydali do Pisca. Čakalo ich 272 km, z ktorých bol iba zlomok (31 kilometrov) meraných. Hneď v úvode sa ale išlo výhradne v piesku a množstvo jazdcov za vynechanie kontrolných bodov „vyfasovalo" penalizáciu. Spomeňme napríklad českých reprezentantov Jana Brabca (pretekal vo farbách Big Shock Racing Teamu na motocykli zn. Yamaha) alebo päťnásobného víťaza štvorkoliek Josefa Macháčka, ktorý inkasoval dvadsať minút penalizácie. „Vynechal som jeden waypoint. Etapa to bola nesmierne zradná, pozdĺž trate stálo šialené množstvo divákov. Mohlo ich byť aj viac ako 500 000," uviedol Macháček.

Slovenský motocyklista Štefan Svitko vstúpil do jubilejného 40. ročníka v sobotňajšej úvodnej etape vytrvalostných púštnych pretekov Rallye Dakar v Južnej Amerike 21. miestom. Jazdec na stroji KTM zvládol 31 km dlhý meraný úsek z Limy do Pisca v Peru za takmer dvadsaťpäť minút (24:59 min). Tridsaťpäťročný Žaškovčan zaostal za víťazným britským obhajcom titulu Samom Sunderlandom (tiež KTM) o niečo viac ako štyri minúty (-04:04 min). Na druhej priečke skončil Francúz Adrien van Beveren (Yamaha) s mankom 33 sekúnd na víťaza, tretí najlepší čas dosiahol Chiľan Pablo Quintanilla (Husqvarna), ktorý na Sunderlanda stratil takmer minútu (-56 sek). V prvej desiatke sa okrem motocyklov KTM (6. Rakúšan Matthias Walkner, 9. Francúz Antoine Méo), Yamaha (5. Xavier De Soultrait, 7. Argentínčan Franco Caimi) a Husqvarna (8. Bolívijčan Daniel Nosiglia Jager) objavila aj Honda (4. Španiel Joan Barreda Bort, 10. Argentínčan Kevin Benavides).

Zo žien bola podľa očakávania vo vedení sedemnásobná víťazka tohto podujatia Laia Sanzová (KTM) zo Španielska, ktorej - s viac než trojminútovou stratou na Sunderlanda - patrila 12. priečka. Česká motocyklistka Gabriela Novotná (Husqvarna) zajazdila svoju prvú etapu na Rallye Dakar v 84. najrýchlejšom čase s bezmála osemnásťminútovou stratou (-17:54 min).

Medzi štvorkolkármi ako prvý prišiel do cieľa Chiľan Ignacio Casale. Víťaz Dakaru z roku 2014 zdolal o rovnú minútu ruského obhajcu minuloročného prvenstva Sergeja Kariakina. Na treťom mieste zaostal s mankom takmer troch minút (-02:59 min) Argentínčan Pablo Copetti, sedlajúci rovnako ako Casale a Kariakin quad značky Yamaha. Z českých jazdcov sa najviac darilo Tomášovi Kubienovi zo stajne Moto Racing Group, ktorého štvorkolku Ibos evidovali na 9. priečke s päťminútovým mankom. Ďalší českí zástupcovia Zdeněk Tůma, Josef Macháček (obaja na Yamahách stajne Barth Racing Team) a Olga Roučková (prvá Češka za riadidlami štvorkolky na Rallye Dakar v histórii sedlala tiež stroj zn. Yamaha, ibaže farby Moto Racing Group) figurovali na 33., 40. a 46. pozícii.

V kategórii automobilov sa tešil z prvenstva Katarčan Nasser Al-Attiyah (Toyota). Držiteľ titulov z rokov 2011 a 2015 zvíťazil s náskokom 25 sekúnd pred Holanďanom (a stajňovým kolegom) Bernhardom ten Brinkem, tretiu pozíciu obsadil domáci pretekár Nicolás Fuchs s automobilom Borgward (-34 sek). Vlaňajší víťaz a rekordér Rallye Dakar Francúz Stéphane Peterhansel sa so „špeciálom" Peugeot musel uspokojiť s 11. miestom, za Al-Attiyahom zaostal o viac ako dve minúty (-02:15 min). Peterhansel, ktorý útočil na víťazný hattrick, bol v ciel veľmi nespokojný. „Necítil som sa dobre, jazdil som ako babka," lamentoval. Pred Peterhansela sa do TOP 10 prebojovali hneď štyri automobily Mini X-Raid Teamu (4. Američan Bryce Menzies, 5. Španiel Joan „Nani" Roma, 8. Fín Mikko Hirvonen, 9. Poliak Jakub Przygonski), dve Toyoty (6. Juhoafričan Giniel De Villiers, 7. Argentínčan Lucio Alvarez), rovnako ako česká posádka Martin Prokop/Jan Tománek (Ford), ktorí desiatku najlepších uzatvárali (-02:04 min).

Úvodnú etapu v triede kamiónov ovládol český pretekár Aleš Loprais. Pilot Tatry vyhral s náskokom 22 sekúnd pred Holanďanom Martinom van den Brinkom (Renault), na treťom mieste skončil s odstupom 29 sekúnd ruský minuloročný a celkovo dvojnásobný víťaz Dakaru Eduard Nikolajev (Kamaz). Do prvej desiatky sa okrem značiek Tatra (5. Čech Martin Kolomý), Kamaz (5. Anton Šibalov, 7. Dmytrij Sotnikov, 8. Airat Mardejev), Renault a Iveco (4. Holanďan Ton Van Genugten) prebojoval aj bieloruský MAZ (6. Sergej Viazovič, 10. Alexej Višnevskij). Ďalšie české tatrovky figurovali na 25. (Martin Šoltýs) a 32. (Pavel Vrňák) priečke, jediná Liazka v štartovom poli (Martin Macík ml.) skončila pätnásta (-04:23 min).

2. ETAPA: PISCO - PISCO, 7. JANUÁR 2018
V nedeľu 7. januára 2018 bol na programe dňa 267 km dlhý meraný úsek v okolí peruánskeho mesta Pisco. Usporiadateľ chcel naplno využiť peruánsky terén a hlavne piesočné duny, preto sa účastníci nikam nepresúvali. „Erzeta" sa v sypkom piesku ukázala byť pekelne náročná. „Videli sme po ceste množstvo nehôd, ktoré boli fatálne. Automobily sa sypali v kotrmelcoch po dunách, boli doslova rozbité. Množstvo posádok muselo skončiť," popisoval situáciu Čech Martin Plechatý, navigátor Borisa Vaculíka v automobile Ford stajne Barth Racing Team.

Medzi motocyklistami etapu najrýchlejšie zvládol prejsť, za necelé tri hodiny (02:56:44), Španiel Joan Barreda Bort (Honda). Svojim devätnástym etapovým prvenstvom sa nielen že v historických tabuľkách dotiahol (na 6. miesto) na Taliana Alessandra de Petriho, ale súčasne zo štvrtej pozície po úvode postúpil na čelo celkovej klasifikácie. Pred priebežne druhým v poradí - Francúzom Adrienom Van Beverenom na Yamahe - mal náskok dva a pol minúty. Doposiaľ šiesty muž priebežne Matthias Walkner z Rakúska (KTM) sa vyhupol na bronzový stupienok, za Barredom zaostával o štyri minúty a päťdesiat sekúnd. Siedma pozícia v „erzete" a strata viac než šesť minút pre obhajcu vlaňajšieho prvenstva (a vedúceho jazdca po úvodnej etape) Sama Sunderlanda z Veľkej Británie znamenala pokles na 4. miesto (-05:04 min).

Člen Slovnaft Rally Teamu Štefan Svitko (KTM), v cieli osemnásty, zaostal za Barredom o takmer štvrťhodinu (-14:36 min), počas etapy totiž hneď trikrát spadol. „Ten prvý z pádov bol asi najhorší. Z duny som letel osem až desať metrov. Veľmi ma bolí krk a kolená. Musel som dať trochu dokopy aj motocykel. Som doudieraný, ale azda to prežijem. Dakar sa ešte len začal a nie je dobré robiť takéto chyby, no stáva sa to. V Peru je to veru náročné. Piesok splýva s terénom a nevidíte diery. Z vrtuľníka to vďaka tieňom vyzerá jednoduché, ale čítať terén je veľmi náročné. Verím však, že sa to zlepší," uviedol 35-ročný Slovák v cieli smolnej etapy. Tam mu usporiadatelia pripočítali minútovú penalizáciu, ale aj napriek tomu v celkovom poradí poskočil z 21. na 17. miesto (-16:43 min).

Medzi ženami bola opätovne najrýchlejšia Katalánka Laia Sanzová (KTM), v celkovom poradí však 24. pozíciou v etape klesla (z dvanástej) na dvadsiatu priečku (-23:32 min). Druhou najlepšou motocyklistkou v tejto fáze súťaže bola jej krajanka Rosa Romero Fontová (tiež KTM), ktorá tiež vo výsledkoch klesla - z celkového 62. na 86. miesto. Tretia pozícia v dámskej kategórii jednej stopy patrila Češke Gabriele Novotnej na Husqvarne (v cieli 109., celkovo 92.).

Medzi štvorkolkármi sa aj v druhej etape tešil z prvenstva Chiľan Ignacio Casale a upevnil si líderskú pozíciu. Pred Rusom Sergejom Kariakinom viedol o minútu a štyridsaťtri sekúnd, priebežne tretí bol s odstupom takmer dvanástich minút (-11:51 min) Argentínčan Pablo Copetti (všetci na strojoch zn. Yamaha). Medzi ženami tejto kategórie viedla Bolívijčanka Suany Martinezová na štvorkolke CAN-AM (celkové 21. miesto) pred 33-ročnou českou reprezentantkou Olgou Roučkovou (Yamaha), ktorá aj napriek dvojhodinovej penalizácii poskočila zo 46. na 44. pozíciu (-06:35:19).

V kategórii automobilov sa o slovo prihlásili francúzske peugeoty. Víťazom etapy sa stal Francúz Cyril Despres pred tímovými kolegami a krajanmi Stéphanom Peterhanselom (-48 sek) a Sébastienom Loebom (-03:08 min). Päťnásobný víťaz Rallye Dakar na motocykloch Despres viedol aj celkovo, pred Peterhanselom mal dvadsaťsedemsekundový náskok. Tretí bol Juhoafričan Giniel de Villiers (Toyota) s bezmála šesťminútovým mankom (-05:44 min).

Rus Eduard Nikolajev (Kamaz) sa výhrou v tejto etape dostal na prvú pozíciu v kategórii kamiónov. Nikolajev, dvojnásobný víťaz Rallye Dakar z rokov 2013 a 2017, bol v cieli o tri minúty a dvadsaťpäť sekúnd rýchlejší než Argentínčan Federico Villagra (Iveco), ktorý sa tak vyhupol na celkové 3. miesto (-09:33 min). V cieli tretí Čech Aleš Loprais (Tatra) klesol priebežne na pomyslený strieborný stupienok, hoci so zanedbateľnou stratou 5 minút a 38 sekúnd. Ďalší tatrovák Martin Kolomý už bol štvrtý (-13:07 min), v prvej desiatke figuroval i Martin Macík mladší s truckom LIAZ (posun z pätnásteho na desiate miesto).

3. ETAPA: PISCO - SAN JUAN DE MARCONA, 8. JANUÁR 2018
Trasa tretej etapy bola naplánovaná aj naďalej na peruánskom území, viedla z Pisca do San Juan de Marcona. Merala 502 kilometrov a z toho 295 km tvorilo úsek rýchlostnej skúšky. Účastníci na motocykloch a štvorkolkách absolvovali iný úsek trate v dĺžke pätnásť kilometrov, ale v súčte odjazdili rovnakú vzdialenosť, ako automobily a kamióny.

Slovenský motocyklista Štefan Svitko sa otriasol z troch nedeľňajších pádov a v pondelkovej tretej etape Rallye Dakar obsadil výborné šieste miesto (-06:03 min). Pôvodne bol siedmy, ale organizátori potrestali tretieho Tobyho Pricea päťminútovou penalizáciou (ktorý sa prepadol na 10. priečku). Svitko sa v prvej polovici 296 km dlhého meraného úseku z Pisca do San Juanu de Marcona v Peru pohyboval okolo 15. pozície, v druhej časti dokázal zrýchliť a využiť aj chyby súperov. Pre člena Slovnaft Rally Teamu jazdiaceho na motocykli KTM to bolo prvé umiestnenie v Top 10 v tohtoročnom „vydaní" Rallye Dakar. V predchádzajúcich dvoch etapách bol dvadsiaty prvý a osemnásty.

„Som už spokojnejší. V takýto výsledok som ani veľmi nedúfal, keďže som skoro celú noc nespal. Veľmi ma boleli kolená i krk, ktorý som si narazil v nedeľu. Počas jazdy sa to asi aj vďaka adrenalínu zlepšilo a pomohol mi aj fyzioterapeut jedného kamaráta, ktorý mi krk spevnil pomocou výstuhy, takzvane zatejpoval," hodnotil Svitko pre RTVS. Aj v tento deň niekoľkokrát padol. „Päť či šesťkrát. Keď idem dole z duny - prechádzam z mäkkého na tvrdý podklad, musím stáť v stupačkách. Kvôli kolenám sa mi to príliš nedarilo a výsledkom boli pády. O to je výsledok krajší. Dakar je stále len na začiatku, verím, že sa budem posúvať vyššie," dodal 35-ročný Žaškovčan.

Z víťazstva v „erzete" sa tešil obhajca vlaňajšieho prvenstva Sam Sunderland (KTM). Brit prešiel trať za 03:20:43 hod. a dosiahol druhé víťazstvo na Dakare 2018. Vyhral aj úvodnú sobotňajšiu etapu. Na druhej priečke skončil Argentínčan Kevin Benavides (Honda) s mankom viac než troch minút (-03:03 min), tretí najlepší čas zaznamenal víťaz Dakaru 2016 Toby Price (KTM) z Austrálie, ktorý zaostal za víťazom o takmer tri a pol minúty (-03:28 min). Sunderland sa vrátil na čelo priebežného celkového poradia, kde vystriedal Joana Barredu Borta (Honda). Španielsky víťaz nedeľňajšej 2. etapy tesne pred cieľom minul odbočku a zablúdil. Napokon mal vo finiši manko viac ako dvadsaťsedem minút (v cieli figuroval až na 28. priečke) a v celkovom poradí klesol z prvej na 14. pozíciu (-22:45 min). Zdalo by sa, že jeho šance na triumf sú v troskách, ešte však nebol koniec. Sunderland viedol pred Benavidesom s náskokom 04:38 min, tretí Chiľan Pablo Quintanilla s motocyklom Husqvarna strácal rovných päť minút. Svitko si polepšil o štyri pozície a patrilo mu 13. miesto (-18:42 min).

Smolu mal vlani najúspešnejší český motocyklový jazdec Ondřej Klymčiw (na Dakare 2017 skončil na 12. mieste), ktorému sa nevyhol vážny pád. Ešte po prejazde štvrtým „waypointom" (časová kontrola) bol na 29. mieste s mankom necelých siedmich minút (-06:43 min) na lídra, potom sa mu však bohužiaľ nevyhla nehoda a nasledoval prevoz do nemocnice. Ako sa ukázalo neskôr, pri havárii (okrem totálne zničeného motocykla) si zlomil stavec, pomliaždil pľúca a v Lime podstúpil operáciu. „Ondro pri páde utrpel ťažké zranenia, je v umelom spánku, ale v stabilizovanom stave. Hybnosť končatín je našťastie v poriadku. Informácie o poranení hlavy sa nepotvrdili, je bez opuchu mozgu. Pomliaždené pľúca sú už len maličkosť. Čakajú ho ďalšie vyšetrenia. Snáď budeme skoro vedieť viac a bude v poriadku," informovala Klymčiwova manželka Tereza. Na Dakare štartoval jej manžel štvrtýkrát. Ťažká havária ukončila jeho snahu aj pred dvoma rokmi, keď si po páde z motocykla vo vysokej rýchlosti vykĺbil bedrový kĺb, poranil panvu, natrhol slezinu a poškodil si hrudník.

Chiľan Ignacio Casale vyhral aj tretiu etapu v kategórii štvorkoliek a v celkovom poradí získal dominantný dvadsaťšesťminútový (-26:13 min) náskok pred ruským minuloročným víťazom Sergejom Kariakinom, ktorý si pomyslené striebro udržal aj napriek 9. priečke v etape a dvadsaťštyri a pol minútovému manku. Tretí v „erzete" - aj v celkovom poradí - zostával Argentínčan Pablo Copetti, ktorý zaostával za Kariakinom iba o tridsať sekúnd (-26:43 min). Česi mali smolný deň aj medzi štvorkolkármi - Tomáša Kubienu, doposiaľ figurujúceho na 11. mieste, vyradila na jeho stroji Ibos porucha motora.

V triede automobilov ukoristil prvenstvo Katarčan Nasser Al-Attiyah na Toyote pred štvoricou peugeotov. Víťaz Rallye Dakar z rokov 2011 a 2015 zvíťazil s náskokom 245 sekúnd pred legendárnym Francúzom Stéphanom Peterhanselom, tretí skončil Španiel Carlos Sainz s mankom 05:47 min. Celkovo bol vo vedení stále Peterhansel o tri minúty a jedenásť sekúnd pred krajanom a tímovým kolegom Cyrilom Despresom. Na tretej pozícii figuroval Al-Attiyah s odstupom takmer ôsmich minút (-07:43 min).

Výrazným spôsobom dal o sebe vedieť ôsmym miestom v etape český jazdec Martin Prokop, ktorý na Al-Attiyaha stratil necelých devätnásť minút. V priebežnej klasifikácii sa spoločne s Janom Tománkom posunuli do prvej desiatky, čo bol pre súkromnú posádku (štartujúcu s automobilom Ford F-150 EVO) medzi pilotmi továrenských tímov - 4. Sebastien Loeb (Peugeot), 5. Giniel De Villiers (Toyota), 6. Carlos Sainz (Peugeot), 7. Bernhard Ten Brinke (Toyota), 8. Orlando Terranova (Mini) - pôsobivý výkon.

Argentínčan Federico Villagra (Iveco) z kategórie kamiónov vyhral svoju prvú etapu na Rallye Dakar. V San Juan de Marcona predstihol dvojicu ruských kamiónov Kamaz - 2. Eduard Nikolajev, 3. Airat Mardejev - o 35, respektíve 249 sekúnd. Veľmi dobre zajazdil aj český pretekár Martin Macík mladší, ktorý sa s Liazkou v cieli objavil ako štvrtý (-13:18 min). Na vedúcej pozícii sa síce nič nezmenilo (aj naďalej viedol Nikolajev), za ním však došlo ku zmene. Doposiaľ priebežne druhý Aleš Loprais (Tatra) sa tentoraz v cieli objavil až v sedemnástom najrýchlejšom čase (pričom stratil takmer jeden a pol hodiny), čo pre českého pretekára znamenalo pokles na celkovú 7. pozíciu. Z jeho zaváhania profitoval nielen Villagra, ktorý poskočil na 2. miesto (-08:58 min), ale aj dvojica bieloruských kamiónov MAZ, ktorej zásluhou Alexeja Višnevskija a Sergeja Viazoviča patrila 3. a 4. priečka. Päticu najlepších uzatváral Macíkov LIAZ (-01:01:24).

4. ETAPA: SAN JUAN DE MARCONA - SAN JUAN DE MARCONA, 9. JANUÁR 2018
Trať štvrtej etapy viedla v tzv. slučke so štartom aj cieľom v San Juan de Marcona. „Erzeta" merala pre všetkých štartujúcich 444 kilometrov a z nich bolo 330 ako rýchlostná skúška. Na všetkých účastníkov čakal jeden z najdlhších súvislých piesočných úsekov v histórii Dakaru. Bol dlhý sto kilometrov a v priebehu tejto vzdialenosti stáli pretekárom v ceste duny všetkých veľkostí.

Dianie na 330 km dlhom meranom úseku bolo poriadnou naháňačkou a jazdci bojovali o každú sekundu. Začíname tradične slovenským reprezentantom Štefanom Svitkom (KTM/Slovnaft Rally Team), ktorý tentoraz obsadil skvelé piate miesto (-07:45 min). Tridsaťpäťročný rodák zo Žaškova dosiahol zatiaľ svoje najlepšie umiestnenie - a druhé v Top 10 - na Dakare 2018. „Zo začiatku sme išli siedmi pokope asi prvých 200 km, potom na jednej dune prišiel chyták a niekoľko jazdcov zablúdilo. Ja som sa tomu vďakabohu vyhol. V závere som išiel tretí, ale dvaja jazdci na Yamahách mali na rovine rýchlejšie motocykle a predbehli ma. Stále ma bolia kolená, v noci sa na to aj budím, ale potom v etape to rozhýbem. Aj dnes som mal menšie pády, ale tomu je na Dakare ťažko sa vyhnúť," povedal Svitko pre agentúru SITA.

Kráľom etapy sa stal Holanďan Adrien Van Beveren na Yamahe (ten vyhral na Dakare svoju druhú „životnú" etapu, premiérovo sa tešil vlani v poslednej dvanástej), ktorý trať prešiel za štyri hodiny, osem minút a dvadsaťtri sekúnd. Druhým motocyklom v cieli bola opäť Yamaha, znovu vo farbách Yamalube Yamaha Official Rally Teamu, a opäť s Holanďanom za riadidlami - Xavier De Soultrait sa za Van Beverenom prirútil s odstupom piatich minút a jednej sekundy. Tretí skončil Rakúšan Matthias Walkner s KTM (ktorý si k pasívam pripísal viac ako sedem minút), pred Štefana Svitka sa predral ešte Chiľan Pablo Quintanilla s továrenským strojom Husqvarna (-07:32 min). Nedarilo sa dovtedajšiemu lídrovi priebežného celkového poradia Samovi Sunderlandovi (KTM). Brit prišiel o svoju pozíciu po tom, čo utrpel na trati pád a s bolesťami chrbtice bol prevezený vrtuľníkom do nemocnice.

Novým vedúcim jazdcom sa stal Van Beveren, prenasledovaný Quintanillom, ktorý za ním zaostával o necelé dve minúty (-01:55 min). Priebežne tretí figuroval Argentínčan Kevin Benavides na Honde (-03:15 min), ktorý si s Quintanillom vymenil pozíciu. Štefan Svitko si oproti predchádzajúcej etape opätovne polepšil a už mu patrilo 11. miesto, za Van Beverenom zaostával o necelých šestnásť minút (-15:50 min). Medzi ženami aj naďalej dominovala Španielka Laia Sanzová (celkovo devätnásta), pred krajankou Rosa Romero Fontovou (72. priečka) a Češkou Gabrielou Novotnou (99. pozícia).

V kategórii štvorkoliek sa tešil z víťazstva obhajca titulu Sergej Kariakin, ruský jazdec zdolal o 43 sekúnd Chiľana Ignacia Casaleho (obaja na Yamahách). Ten mal na čele hodnotenia pred Kariakinom bezmála polhodinový náskok (-25:30 min), na priebežnej tretej priečke (ktorú vybojoval aj v tejto etape) bol Peruánec Alexis Hernández (tiež Yamaha) s mankom 35:01 min.

Medzi automobilmi úradovali peugeoty. „Erzetu" vyhral deväťnásobný majster sveta v rallye Sébastien Loeb o minútu a tridsaťpäť sekúnd pred „El Matadorom" Carlosom Sainzom. Tretí najlepší čas zaznamenal Stéphane Peterhansel, ktorý zaostal za Loebom o 196 sekúnd. „Pôvodne som chcel iba prežiť deň a víťazstvo nebolo v pláne. Avšak, pripravili sme si dobrú pozíciu pre ďalšiu veľmi ťažkú etapu, ktorá nás čaká v stredu," prehlásil Loeb. Legendárny trinásťnásobný víťaz Rallye Dakar Peterhansel sa udržal na čele klasifikácie s náskokom necelých siedmich minút (-06:55 min) pred Loebom; tretia pozícia patrila Sainzovi (-13:06 min). O nádej na celkové víťazstvo prišiel v tento deň iný člen francúzskeho tímu Cyril Despres, ktorý na 180. kilometri odtrhol zadné koleso a poruchu nemohol opraviť bez pomoci asistentského vozidla. Despres figuroval pred štvrtou etapou na druhom mieste.

Jedna z najväčších atrakcií tohtoročnej Rallye Dakar bola po tejto etape už mimo hry. Za volantom Toyoty Hilux a ako súčasť tímu Toyota Overdrive sa v tomto ročníku na štart postavil André Villas-Boas. Futbalovým fanúšikom ho netreba predstavovať. Vo svojej doterajšej trénerskej kariére kormidloval reprezentáciu Britských Panenských ostrovov (2000-2001), Coimbru (2009-2010), FC Porto (2010-2011), FC Chelsea (2011), Tottenham (2012-2013), Zenit Petrohrad (2013-2016) a naposledy čínsky Šanghaj SIPG (od 2016). S Portom vytvoril niekoľko národných rekordov, triumfoval s ním aj v Európskej lige. Na jedno z najväčších motoristických dobrodružstiev sa veľmi tešil, hoci doň vstupoval s menšími ambíciami ako na futbalovej scéne. „Máme jediný cieľ - dôjsť do cieľa rallye," povedal pred pretekmi. Pôvodne chcel absolvovať Dakar na motocykli a rozprával sa o tom aj so svojím priateľom a manažérom tímu KTM Alexom Doringerom. Ten ho odhovoril. „Povedal mi, že ako motocyklista by som sa na to musel chystať celý rok a že lepšie bude, keď to skúsim najprv na aute," prezradil André Villas-Boas. Základnú ambíciu však po štvrtej - osudnej - „erzete" už so svojím spolujazdcom Rubénom Fariom nemohol naplniť. Počas nej skončila ich Toyota po čelnom náraze v piesočnej dune. Po nehode previezli Villasa-Boasa s podozrením na zranenie chrbtice do nemocnice. „Vyšetrenia nepreukázali žiadne zlomeniny," oznámil po vyšetrení tímový hovorca.

Onedlho sa ozval už aj Portugalec. „Chcem všetkým odkázať, že spolu s Rubénom sme v poriadku. S autom sme narazili ‚nosom‛ do piesočnej duny a sme už späť v bivaku. Žiaľ, Dakar sa pre nás skončil," uviedol na Instagrame 40-ročný tréner. V čase, keď odstúpil, boli André Villas-Boas a Rubén Faria na 43. mieste so stratou dvoch hodín, 18 minút a 50 sekúnd na priebežného lídra medzi automobilmi.

V kategórii kamiónov to už zo začiatku vyzeralo na súboj dvoch posádok. Ruský vlaňajší víťaz Eduard Nikolajev (Kamaz) tentoraz vyhral o bezmála polhodinu (-27:57 min) pred Argentínčanom Federicom Villagrom (Iveco) a v celkovom poradí pred ním viedol s náskokom 36:55 min. Tretím kamiónom v cieli bola tentoraz tatrovka českého pilota Martina Kolomého zo stajne Tatra Buggyra Racing (-38:49 min), ktorý však v celkovom poradí figuroval až na 16. priečke s takmer trinásť a pol hodinovou stratou (-13:28:28) na Nikolajeva (nemálo ho ťažila štvorhodinová penalizácia za nestihnutie časového limitu v tretej etape). Priebežne tretí bol s odstupom už takmer dve a pol hodiny (-02:22:23) Bielorus Sergej Viazovič s truckom MAZ, avšak iba s tridsaťštyrisekundovým náskokom pred Čechom Martinom Macíkom mladším (LIAZ) - ten na ňu poskočil po solídnom 6. mieste v tejto etape.

Pripomeňme, že z českých posádok v prvej desiatke priebežnej klasifikácie figurovala aj Tatra Phoenix Tatra Buggyra Racing Teamu, ktorú riadil Martin Šoltýs. 44-ročný Šoltýs, ktorý na Rallye Dakar debutoval, sa z doterajšej 14. priečky prebojoval na ôsmu, hoci už s viac než štvorhodinovým mankom (-04:06:00) na Nikolajeva. Pred štartovým číslom 532 figuroval v TOP 10 na 5. mieste Japonec Teruhito Sugawara (Hino), prenasledovaný Holanďanom Maurikom Van Den Heuvelom (Scania) a Rusom Dmitryjom Sotnikovom (Kamaz); deviaty bol ďalší ruský jazdec Airat Mardejev (Kamaz) a desiatku najlepších uzatváral Kazach Artur Ardavičus (Iveco).

So súťažou sa žiaľ - podobne ako v rokoch 2006, 2009 až 2012 a 2016 - rozlúčil Aleš Loprais, ktorého opätovne zradila technika. „Hneď po štarte ‚odišiel‛ posilňovač riadenia a v jednom prudkom stúpaní v dunách nám do toho ešte vypovedalo poslušnosť turbodúchadlo. Zvažovali sme, či sa vôbec pustíme do ďalších dún a následne to riskli. Išli sme na 40 % výkonu a zvládli takmer 90 % dunového poľa, tých zostávajúcich desať percent sa nám však stalo osudných," uviedol olomoucký rodák Loprais, ktorý o deň neskôr oslávil svoje 38 narodeniny. „Po celý čas sme jazdili na tzv. korytnačku a najnižší možný stupeň s jednou atmosférou tlaku v pneumatikách. Iná možnosť nebola. Poslal som kamión do jedného tzv. lievika, ktorý by sme za normálnych okolností hravo zvládli, avšak v danej konštelácii to jednoducho nevyšlo. Mal som síce plynový pedál až na podlahe, ale tatrovke chýbal výkon, a tak sa z prudkej duny zosunula do medzisvahu a prevrátili sme sa nabok." Z dna tzv. lievika duny sa kamión česko-španielskej trojice Aleš Loprais/Lukáš Janda/Ferran Marco Acayna nepodarilo vyslobodiť (resp. postaviť na kolesá) ani ďalším trom kamiónom, posádka teda noc strávila v púšti a čakala ju navyše výmena turbodúchadla. (Súťaž skončila aj pre asistentský kamión MAN ďalšieho českého tria Robert Randýsek/Petr Pokora/David Schovánek, štartujúceho vo farbách South Racing Teamu.)

5. ETAPA: SAN JUAN DE MARCONA - AREQUIPA, 10. JANUÁR 2018
Piata etapa viedla zo San Juan de Marcona do Arequipa. Motocykle a štvorkolky absolvovali 770 km (z toho 266 km tvorila rýchlostná skúška), automobily spoločne s kamiónmi čakalo 932 km (z toho 267 km špeciálky). Všetkých účastníkov však privítali znovu vysoké duny.

Medzi motocyklistami etapu jasne ovládol Španiel Joan Barreda Bort (Honda), ktorý triumfoval časom 03:19:42 hod. a pripísal si druhé tohtoročné víťazstvo. Celkovo mal Barreda na konte už dvadsať víťazných etáp na Rallye Dakar, čo ho radilo na 6. pozíciu v historickom rebríčku motocyklistov. Na druhej priečke skončil Rakúšan Matthias Walkner (KTM) s mankom 10:26 min, tretí najlepší čas zaznamenal Argentínčan Kevin Benavides (Honda), ktorý za tímovým kolegom Barredom zaostal o 12:20 min. Lídrom priebežného celkového poradia zostal Francúz Adrien Van Beveren (Yamaha), od druhého Benavidesa ho však delila len jedna minúta. Tretí Walkner - ktorý na bronzovú pozíciu poskočil zo šiestej priečky v predošlej „erzete" - zaostával o minútu a štrnásť sekúnd. Barreda si vďaka víťazstvu v etape polepšil až o deväť pozícii a patrila mu štvrtá priečka s odstupom (-07:33 min) na Van Beverena. Doposiaľ druhý Chiľan Pablo Quintanilla (Husqvarna) dokončil „erzetu" ako šestnásty (stratil bezmála pol hodinu) a priebežne klesol na 9. miesto (-16:12 min).

Slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM) obsadil v piatej etape 13. miesto (-25:07 min). Člen Slovnaft Rally Teamu zvládol prejsť 266 km dlhý meraný úsek za takmer tri a trištvrte hodiny (03:44:49); v priebežnej klasifikácii si udržal 11. priečku, na vedúceho pretekára strácal takmer dvadsaťsedem minút (-26:22 min). „Dnešná etapa pre mňa dopadla dosť zle, asi sedemkrát som spadol, boli to síce menšie pády, ale neviem sa toho zbaviť. Za päť dní som padol asi dvadsaťkrát, čo sa mi ešte nestalo. Horšie je to, že som spravil dve navigačné chyby a tam som stratil veľa času. Je to bieda. Do konca však zostáva ešte niekoľko etáp a nič nie je rozhodnuté," komentoval Svitko na videozázname na facebooku.

Český motocyklový jazdec Ondřej Klymčiw, ktorý mal v tretej etape ťažký pád, mal za sebou ďalší deň v nemocnici v peruánskej Lime. V stredu večer (10.01.2018) ho lekári mali prebudiť z umelého spánku, čo sa však nakoniec o deň odložilo. Pretekár ešte podstúpil magnetickú rezonanciu, ale inak bol jeho zdravotný stav dobrý. Účasť na tohtoročnom Dakare bol nútený ukončiť, rovnako v dôsledku pádu, ďalší český motocyklista Rudolf Lhotský. Jazdec tímu Barth Racing sa statočne bil s peruánskymi dunami. Často o nich prehlasoval, že sú to najťažšie, po čom kedy v živote išiel. Majster Európy v medzinárodných diaľkových pretekoch Baja však nezvládol prejazd dún v piatej etape. „Stalo sa to päťdesiat kilometrov pred cieľom, keď som zbiehal z duny na dunu. V tom najnižšom mieste som sa pozrel do roadbooku, a v tej chvíli ma prekvapila diera s jemným pieskom, tzv. feš-feš. Bohužiaľ sa mi zvrtli riadidlá stroja a bruchom som sa na ne napichol," popisoval kľúčový moment Lhotský, ktorý sa dovtedy držal na 89. mieste (-11:57:09). „Podľa lekárov hrozil nejaký hematóm na pečeni a vnútorné krvácanie, takže ma odviezli do nemocnice. Tam sa to síce nepotvrdilo, viac-menej si ma nechali na pozorovaní," popisoval ťažkosti.

Lhotský síce zvažoval, že by v súťaži pokračoval, nakoniec ale poslúchol rady lekárov. „Keby mi neoznámili, že musím odísť do nemocnice na pozorovanie, tak by som ešte v rallye pokračoval. Som bojovník, neprišiel som sa sťažovať. Keby lekári povedali, že môžem ísť, tak by som bojoval ďalej," uviedol rodák zo Šternberku, ktorý sa chce o rok vrátiť (avšak s úmyslom zameniť riadidlá motocykla za štvorkolku). Priznal však, že sa necíti dobre. „Nemôžem sa veľmi hýbať a nadychovať, predkláňať. Je to narazené. Bolí ma rameno, stehno. Som otlčený," dodal.

Chiľan Ignacio Casale prišiel v kategórii štvorkoliek o svojho veľkého súpera v boji o titul. Po nehode sa musel vzdať ruský obhajca prvenstva Sergej Kariakin, ktorý bol dovtedy druhý za Casalem o 25:30 min. Chilský víťaz Dakaru 2014 skončil v stredu 10. januára 2018 na druhom mieste (-01:23 min) a viedol pred Peruáncom Alexisom Hernándezom, v etape figurujúcim na 3. priečke, s náskokom 40:13 min. Túto etapu vyhral argentínsky nováčik Nicolás Cavigliasso, ktorý sa vďaka výhre posunul z ôsmeho na štvrté miesto. Bronzový vavrín zatiaľ patril Argentínčanovi Pablovi Copettimu (-58:37 min).

V kategórii automobilov sa radoval z etapového víťazstva - vôbec premiérového v tomto ročníku - Francúz Stéphane Peterhansel. Legendárny trinásťnásobný víťaz Rallye Dakar si tým upevnil vedenie, pred španielskym tímovým kolegom z Peugeotu Carlosom Sainzom (ktorý v etape zajazdil štvrtý najrýchlejší čas) mal viac ako polhodinový náskok (-31:16 min). Na priebežnej tretej priečke figuroval - v etape druhý - Holanďan Bernhard Ten Brinke (Toyota) s veľkou stratou (-01:15:16).

Po Cyrilovi Despresovi prišiel o akékoľvek šance na triumf aj ďalší z Francúzov vo farbách Peugeotu Sébastien Loeb. Deväťnásobný majster sveta v rallye, ktorý triumfoval v predchádzajúcej etape a v priebežnom poradí mu patrilo 2. miesto s mankom necelých sedem minút na lídra súťaže, odštartoval do stredajšej špeciálky ako prvý - a to sa mu zrejme stalo osudným. Dvakrát prevrátil svoj továrenský Peugeot 3008 DKR. „Piesok bol na mnohých miestach extrémne uvoľnený. Po prvom prevrátení sa nám podarilo znovu odštartovať. V ďalšej časti sme sa dostali až za hrebeň duny, kde sme sa na takmer tri hodiny zasekli," komentoval Loeb situáciu z 53. kilometra etapy. Jeho monacký spolujazdec Daniel Elena si pri nehode bolestivo narazil kostrč. „Spomalil som, avšak ako náhle som išiel rýchlejšie než tridsať kilometrov za hodinu, začal Daniel kričať od bolesti," opisoval Loeb trápenie svojho navigátora. Ani na tretí pokus sa tak Loeb víťazstva s Peugeotom nedočkal... a ani sa už nedočká, keďže francúzska značka s levom v znaku sa po tomto ročníku s touto rallye nadobro rozlúči.

Tretie etapové tohtoročné víťazstvo dosiahol Eduard Nikolajev (Kamaz) a upevnil si pozíciu vedúceho muža klasifikácie kamionistov. Ruský úradujúci šampión bol v cieli o takmer šesť a pol minúty skôr než MAZ bieloruského pretekára Sergeja Viazoviča, tretí skončil Holanďan Ton van Genugten s truckom Iveco (-12:57 min). V celkovom poradí mala Nikolajevova posádka pred Argentínčanom Federicom Villagrom (Iveco) pohodlný, takmer hodinový náskok (-58:05 min), tretí Sergej Viazovič zaostával už o takmer dve a pol hodiny (-02:28:46).

Nikolajev kraľoval aj napriek nehode, kedy sa jeho Kamaz prevrátil na pravý bok. „Stalo sa to v rozmanitom úseku so zákernými dunami. Vyzerali ako mauritánske a veľmi kypré. V jednej som zaradil spiatočku. Bol tam výčnelok a do neho prepadlo koleso. Kamión sa vychýlil a skončil na boku," približoval situáciu Nikolajev. Ruský reprezentant stajne Kamaz-Master v tlačovej správe tímu uviedol, že je veľmi vďačný Čechovi Martinovi Kolomému z Tatra Buggyra Racing Teamu, ktorý jeho truck postavil na kolesá. „Nemohli sme samozrejme ďalej. Prakticky hneď prišiel Kolomý a ponúkol sa, že nám pomôže. Som mu veľmi vďačný, pretože na našich chlapov, ktorí jazdili vzadu, by sme museli čakať dlhšie. Martin nás veľmi rýchlo postavil na kolesá. Zabralo to asi sedemnásť minút," dodal Eduard Nikolajev.



Český jazdec Martin Macík mladší si s Liazkou aj napriek 13. pozícii v „erzete" udržal celkové 4. miesto (-03:15:40), hoci od piateho Japonca Teruhita Sugawaru (Hino) ho delilo už iba necelých deväť minút. Jeho krajanovi Martinovi Šoltýsovi s Tatrou (Tatra Buggyra Racing Team) patrila 15. pozícia v etape a pokles v priebežnom poradí z ôsmeho na 11. miesto (-05:15:38); oveľa lepšie sa darilo Šoltýsovmu stajňovému kolegovi Martinovi Kolomému, ktorý bol šiesty v etape a posunul sa z priebežnej šestnástej na štrnástu priečku (-08:42:42).

6. ETAPA: AREQUIPA - LA PAZ, 11. JANUÁR 2018
Šiesta etapa zaviedla účastníkov jubilejného štyridsiateho ročníka Rallye Dakar 2018, konajúceho sa medzi mestami Lima, La Paz a Córdoba, z Peru do Bolívie a po prvýkrát pretekári nemuseli bojovať s nástrahami piesočných dún. Trasu z Arequipy do hlavného mesta Bolívie La Paz dlhú 750 kilometrov tvorili napospol vysokohorské cesty. Motocyklisti a štvorkolkári mali meraný úsek skrátený z pôvodných 313 na 194 km, úvodnú časť v nadmorskej výške až 4700 metrov usporiadatelia kvôli poveternostným podmienkam týmto kategóriám zrušili.

Slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM) obsadil vo štvrtkovej „erzete" 13. miesto. Člen Slovnaft Rally Teamu zaostal na 194 km dlhom meranom úseku za víťazným Francúzom Antoinom Méom (KTM) o viac ako štyri minúty (-04:19 min), ale už sa prepracoval do Top 10 priebežného celkového hodnotenia. Méo zvíťazil s náskokom 30 sekúnd pred dvojicou Kevin Benavides (Honda), Toby Price (KTM). Novým lídrom kategórie motocyklov sa stal Argentínčan Benavides. Ten na čele vystriedal Francúza Adriena van Beverena (Yamaha) a viedol pred ním s náskokom necelých dvoch minút (-01:57 min), tretí bol Rakúšan Matthias Walkner (KTM) so stratou takmer štyroch minút (-03:50 min). Méovi patrila - za celkovo štvrtým Španielom Joanom Barredom Bortom (Honda) a piatym Austrálčanom Toby Priceom (KTM) - šiesta pozícia (-10:42 min). Francúz Xavier de Soultrait (Yamaha) klesol vďaka dvojminútovej penalizácii na 7. miesto, Svitko figuroval - za ôsmym Chiľanom Pablom Quintanillom (Husqvarna) a deviatym Španielom Gerardom Farresom Guellom (KTM) na 10. mieste s bezmála polhodinovým mankom (-29:11 min).

Medzi ženami jednej stopy aj naďalej suverénne dominovala Španielka Eulalia „Laia" Sanzová-Pla Giribertová (KTM), ktorej patrila priebežná 17. priečka (-01:03:15). Aj druhú pozíciu medzi ženami tejto kategórie držala Španielka - Rosa Romero Fontová (tiež so strojom zn. KTM) figurovala na 70. pozícii (-08:35:27). S nástrahami prvej polovice pretekov sa statočne vyrovnala aj česká reprezentantka, prvá za riadidlami motocykla v histórii tejto rallye, Gabriela Novotná. Jazdkyni Indigo Racing Teamu patrilo celkové 86. miesto (-12:37:19).

Pripomeňme, že z českých motocyklistov figuroval v polovici pretekov Milan Engel (KTM, Moto Racing Group) na 32., Jan Brabec (Yamaha, Big Shock Racing Team) na 53., David Pabiška (KTM, Barth Racing Team) na 57., Petr Vlček (Husqvarna, Klymčiw Racing Team) na 60. a Jan Veselý (KTM, Moto Racing Group) na 81. mieste.

Medzi jazdcami štvorkoliek sa tentoraz presadil Argentínčan Jeremías González, ktorý o necelé dve minúty predstihol svojho krajana Pabla Copettiho. Chiľan Ignacio Casale, v cieli - za tretím Paraguajčanom Nelsonom Sanabriom - štvrtý, si upevnil vedúcu pozíciu, pred Peruáncom Alexisom Hernándezom mal k dobru viac ako štyridsať minút (-41:30 min). Priebežne tretí Copetti (všetci súťažili na strojoch zn. Yamaha) zaostával za Casalem o bezmála hodinu (-57:16 min). Medzi ženami tejto kategórie aj naďalej viedla Bolívijčanka Suany Martinezová s quadom CAN-AM (32. miesto), druhá priečka patrila Češke Olge Roučkovej (Yamaha), ktorú evidovali na celkovej 38. priečke (-28:36:36). Jej krajania Zdeněk Tůma a Josef Macháček (obaja Barth Racing Team) boli po prvom polčase súťaže vo výsledkovej listine na 20., respektíve 22. pozícii.

Kategóriu automobilov aj tentoraz ovládlo duo továrenských „špeciálov" Peugeot. Z víťazstva sa, vôbec po prvýkrát v tomto ročníku, radoval Španiel Carlos Sainz, ktorý svojho stajňového druha Stéphana Peterhansela z Francúzska predstihol o viac ako štyri minúty (-04:06 min). Tretím najrýchlejším automobilom v cieli bola Toyota Katarčana Nassera Al-Attiyaha, ktorý za víťazným „El Matadorom" zaostal o 305 sekúnd. V celkovom poradí viedol trinásťnásobný víťaz Rallye Dakar Peterhansel, ktorý si líderskú pozíciu udržiaval už od tretej „erzety". Druhý bol Sainz (-27:10 min), zatiaľ čo bronzový vavrín zatiaľ patril Holanďanovi Bernhardovi Ten Brinkemu (Toyota), ktorý mal na Peterhansela stratu už viac ako hodinu a štvrť (-01:20:41).

V prvej desiatke sa za dvojicou vedúcich peugeotov držali hneď tri Toyoty (za Ten Brinkem figuroval Al-Attiyah, prenasledovaný Juhoafričanom Ginielom De Villiersom; všetci súčasťou tímu Gazoo Racing SA), šiesty bol Poliak Jakub Przygonski s Mini. Iba 36 sekúnd za ním bola česká posádka Ford South Racing Teamu Martin Prokop a Jan Tománek, ktorí zaznamenali bezmála dva a pol hodinovú stratu (-02:25:52). Pripomeňme, že ich stajňoví kolegovia Boris Vaculík/Martin Plechatý figurovali na 31., respektíve Tomáš Ouředníček/David Křípal na 41. pozícii.

Poslednú etapu pred dňom odpočinku vyhral v triede kamiónov Argentínčan Federico Villagra na Ivecu, úspech stajne YPF Infinia Diesel/Petronas Team De Rooy zvýraznil Holanďan Ton van Genugten na druhom Ivecu treťou priečkou. Medzi nich sa na 2. miesto predrala tatrovka českého pretekára Martina Kolomého, ktorý na víťaza stratil dve a trištvrte minúty. V celkovom poradí sa nič nezmenilo - aj naďalej viedol Rus Eduard Nikolajev (Kamaz) pred Villagrom (-52:40 min), tretí bol Sergej Viazovič s bieloruským truckom MAZ (-02:24:42).

V TOP 10 sa okrem štvrtej Liazky Čecha Martina Macíka mladšieho (ktorý na Nikolajeva strácal bezmála tri a štvrť hodiny) pohybovali aj ďalšie dva ruské Kamazy (5. Dmytrij Sotnikov, 7. Airat Mardejev), Hino Japonca Teruhita Sugawaru (6. miesto), dva kamióny stajne De Rooy Iveco (8. Holanďan Ton van Genugten, 9. Kazach Artur Ardavičus), rovnako ako Scania holandského jazdca Mairika van den Heuvela (10. pozícia).

Z trojice českých tatroviek Tatra Buggyra Racing Teamu patrila Martinovi Šoltýsovi, Josefovi Kalinovi a Tomášovi Sikolovi (#532) dvanásta priečka, Martin Kolomý, Jiří Stross a Rostislav Plný (#505) boli štrnásti. Trojica Pavel Vrňák, Petr Lesák a Filip Škrobánek (#541) však vo výsledkovej listine nefigurovala.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri